- Puheohjelma
- Vapaa pääsy
Avajaisseminaari: KOULUTUS 2.0. – kasvattajat opinsaunassa
Koulu kaipaa uutta suuntaa, mutta mitä? Suomenkielisen opettajankoulutuksen juhliessa 160-vuotista historiaansa koulujen ja oppimisen kysymykset puhuttavat enemmän kuin vuosikymmeniin Keskustelu käy vaalienkin jälkeen kuumana, oli aiheena sitten oppimistulokset, inkluusio, oppimisympäristö, itseohjautuvuus tai oppilaiden ja opettajien hyvinvointi.
Jyväskylän Kesän avajaisseminaarissa opinsaunan *) lauteille nousevat näkemykselliset asiantuntijat eri aloilta. Löylyä heittää Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen johtaja Sirpa Eskelä-Haapanen. Löytyisikö suomalaisen opettajankoulutuksen syntysijoilta ratkaisuja koulutuksen kiperiin kysymyksiin?
Seminaarin järjestävät Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän yliopisto ja Keskisuomalainen Oyj. Se juhlii Jyväskylän yliopiston 160-vuotista historiaa.
*) Seminaarin Vaajakoskella sijaitseva muistopatsas Opinsaunan kiuas syntyi 1864, kun ensimmäiset seminaarin oppilaat retkeillessään Päijänteellä aloittivat perinteen koota kivikasa, johon jokainen vieritti oman kivensä. Opinsaunan kiukaalle promovoidut maisterit ja tohtorit vievät edelleen muistokivensä promootioristeilyllään, niin tänäkin vuonna.
Ohjelma
Avaussanat: vararehtori Marja-Leena Laakso
Löylynheittäjä: Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen johtaja Sirpa Eskelä-Haapanen
Opinsaunan lauteilla:
- Marja-Kristiina Lerkkanen, kasvatustieteiden professori, Jyväskylän yliopisto
- Ari Pokka, toimitusjohtaja Finnish Education Institute
- Elma Hyöky, varhaiskasvatuksen opettaja
- Lea Pulkkinen, professori emerita
Kansan näkökantoja esittää saunabändimme Kalevauva, jonka laulujen sanoitukset on kerätty suoraan keskustelupalstoilta ja nettikommenteista.
Päätössanat: toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi, Keskisuomalainen Oyj
Lämpimästi tervetuloa!
-
Ari Pokka
Opetusneuvos Ari Pokka toimii toimitusjohtajana koulutusvientiyhtiössä Finnish Education Institute. Hän on pitkäaikainen Cygnaeus-lukion ja Schildtin lukion rehtori ja työskennellyt myös johtavana rehtorina Jyväskylän kaupungin lukiotoimessa. Hän on johtanut Suomen ja maailman rehtorijärjestöjä ja hänen koulun johtamista käsitteleviä kirjojaan on käännetty mm. ukrainan ja kiinan kielille. Vuodesta 2019 lähtien hän on toiminut kansainvälisen koulutusviennin palveluksessa eri puolilla maailmaa.
-
Lea Pulkkinen
Jyväskylän yliopiston psykologian professori emerita tunnetaan ainutlaatuisesta pitkittäistutkimuksestaan, jossa on seurattu käyttäytymisen ja tunteiden säätelykyvyn merkitystä kehitykselle kouluiän alusta keski-ikään. Pulkkinen on työskennellyt akatemiaprofessorina, johtanut ihmisen psykologista kehitystä ja sen riskitekijöitä tutkivaa huippututkimusyksikköä ja toiminut kansainvälisissä tehtävissä. Lasten hyvinvoinnin edistämiseksi hän on ideoinut mm. eheytetyn koulupäivän konseptia, jossa koulupäivään sisältyy oppituntien lisäksi harrastetunteja ja omaehtoista valvottua toimintaa.
-
Marja-Kristiina Lerkkanen
Jyväskylän yliopistossa työskentelevä kasvatustieteen professori ja kasvatuspsykologian dosentti toimii myös opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksesta vastaavana varajohtajana. Hän on tutkinut pitkään opetuksen ja oppimisen välistä suhdetta lasten ja nuorten koulupolun
aikana. Hän hahmottelee kokonaisvaltaista kuvaa tulevaisuuden haasteista koulutukselle ja tarvittaville taidoille. -
Elma Hyöky
Varhaiskasvatuksen opettaja Elma Hyöky tekee parhaillaan maisteriopintoja Jyväskylän yliopistossa. Hän toimii parhaillaan Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan (JYY) edustajistossa, Jyväskylän kaupunginvaltuutettuna ja sivistyslautakunnan jäsenenä sekä Keski-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuutettuna ja hyvinvointialueen tarkastuslautakunnan puheenjohtajana. Aiemmin hän on toiminut Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan edustajiston puheenjohtajana.
-
Sirpa Eskelä-Haapanen
Kasvatustieteen dosentti, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen johtaja on pitkän linjan opettaja ja opettajankoulutuksen kehittäjä. Hän heittäytyy mielellään suomalaisesta koulutuksesta ja koulutusjärjestelmästä käytävään yhteiskunnalliseen keskusteluun. Hänen tutkimuksensa tulokset linkittyvät niin ikään koulutusjärjestelmämme ja opettajankoulutuksen kehittämiseen.